Anal Fistul

1-Anal Fistül Nedir ?

Perianal fistül genellikle makatın iç tarafındaki bezlerin iltihaplanması sonucu bağırsağın içi ile makatın dış tarafı arasında olmaması gereken bir yol (traktus) oluşumu ile kendini gösteren bir makat hastalığıdır. Makatın dış tarafında sivilcemsi tarzda bir şişlikle kendisini belli edebilir. Zamanla bu sivilce görünümlü yerden (dış ağızdan) sarı iltihaplı bir akıntı veya serohemarajik dediğimiz kanla karışık iltihap akıntısı olabilir. Bir yanardağ gibidir ara ara akıntı olur ara ara kesilir. İlerleyici bir hastalıktır.

2-Anal Fistül Kimlerde Görülür ?

Anal fistül herkeste görülebilir. Daha çok 20 -60 yaş arasında ve erkeklerde kadınlara göre iki kat daha sık olarak görülmektedir. Çok oturanlarda, hijyen bozukluğu olanlarda, şeker hastalığı olanlarda daha sık görülmektedir.

3-Anal Fistül Tedavisi Nedir?

Anal fistüllerin tedavisinde ne yazık ki konservatif dediğimiz ilaç tedavisi veya benzeri tedaviler yoktur. Anal fistülün tedavisi ameliyattır. O bölgenin uygun şekilde drene edilmesi, o yolun ortadan kaldırılması veya kapatılması cerrahi yöntemlerle veya o bölgenin dokularına zarar vermeyen lazer gibi yöntemlerle tedavisi günümüzde daha sık olarak uygulanmaktadır.

4-Anal Fistül Tedavisinde Lazer

Anal fistül tedavisinde lazer son zamanlarda uyguladığımız, herhangi bir doku çıkarmadan, doku kesmeden ve makat bölgesindeki adalelere zarar vermeden, yapılan bir işlemdir. Herhangi bir doku çıkarılmadığı veya kesilmediği için iyileşme süresi çok daha güzel ve konforlu olmaktadır. Uygun hastalarda, uygun haritalandırma yapıldığı zaman sonuçlar yüz güldürücüdür.

5-Anal Fistüller Tekrarlar Mı?

Anal fistüller, kötü huylu bir hastalık olmamasına rağmen tekrarlama sorunu çok fazladır. Yandaş birtakım hastalıkların ayırt edilmesi, tam haritalandırma ve uygun hastaya uygun tedavinin yapılması sonrasında hastanın bu bölgenin bakımına ve hijyene iyi dikkat etmesi gerekir. Ama bunlardaki bir aksaklık durumunda tekrar çok sık gördüğümüz bir olaydır. Bundan dolayı ameliyat öncesi doğru ve uzman ellerde değerlendirilmesi şarttır. Yeni uyguladığımız makat kaslarına zarar vermeyen lazer gibi birtakım yöntemler bu konuda daha bir rahatlama sağlamıştır.

6-Covid-19 Pandemisinde Anal Fistüllü Hastalara
Yaklaşım

Pandemi döneminde perianal fistüllü hastalarda apse gelişmedikçe müdahale düşünülmez. Apse geliştiği durumda, gereken hastalarda uygun antibiyotik tedavisi planlanmalı ve oturma banyoları önerilmelidir. Ancak bazen hastalık ileri boyutlarda seyredebilir. Böyle olduğu durumda enfeksiyon hastalıkları uzmanı önderliğinde gerekli tedbirler alındıktan sonra tek seansta o bölgedeki apsenin boşaltılması ve aynı seansta fistüle müdahale planlanmalı, yani tek seansta hastalığın başarılı bir şekilde bitirilmesi sağlanlanmalıdır.

7-Anal Fissür ile Anal Fistül Arasındaki Fark Nedir ?

Her ikisi arasında isimsel bir benzerlik olsa da tamamen farklı hastalıklardır. Anal fissür makat çatlağıdır, anal fistül ise bağırsağın iç tarafı ile makatın dış tarafı arasında olmaması gereken bir yol olmasıdır. Fissürde (çatlakta) ağrı, fistül de ise şişlik ve akıntı vardır. Tedavileri de tamamen farklıdır.